Ook de HEMA heeft het afgelopen jaar te maken gekregen met een verslechterd economisch klimaat, een scherpe daling van het consumentenvertrouwen en de btw-verhoging die drukt op de winstmarges.

Gezien die omstandigheden zegt topman Ronald van Zetten tevreden te zijn over de resultaten. De HEMA heeft het ,,goed gedaan”, vindt hij.

Beknibbelen

Dat consumenten beknibbelen op hun uitgaven, is onder meer te merken bij producten voor de decoratie van huizen, zoals gordijnen. Voedsel blijft het goed doen, vooral ook in de eigen restaurants waar het ontbijtje voor 1 euro een hit is en ook het onlangs geïntroduceerde 4-uurtje (koffie of thee met gebak eveneens voor de eenheidsprijs van 1 euro) klanten trekt.

Mode bij de HEMA hangt traditioneel op producten als T-shirts, sokken en onderbroeken en die blijven goed lopen ,,want sokken heeft iedereen nodig”, aldus een woordvoerster in een toelichting. Het concern kijkt met enige spanning naar de resultaten van eind vorig jaar ingezette koers om ook modieuze kleding (‘fashion’) te gaan verkopen.

De crisis

HEMA verwacht ook in 2013 het hoofd te moeten bieden aan ,,de crisis'', maar spreekt geen concrete verwachtingen uit voor omzet en winst.

Het concern, sinds 2007 eigendom van de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital, telt 638 winkels, waarvan 517 vestigingen in Nederland en 121 in het buitenland.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl